Amiért dolgozunk

H

azánkban egyre népszerűbbek az állatasszisztált foglalkozások a pedagógia, az egészségügy és a szociális szféra területén. Honlapunk célja, hogy betekintést nyújtson ezen foglalkozások /fejlesztések világába. Célunk az állatasszisztált fejlesztések beillesztése a pedagógiai/ gyógypedagógiai munkába, illetve elméleti és gyakorlati ismeretek biztosítása a társállattal asszisztált fejlesztésekről. Szeretnénk, ha az állatokkal kiegészített újabb gyakorlati elemek továbbgondolásra késztetnék az érdeklődő szakembereket és szívesen vonnák be őket a mindennapi pedagógiai/ gyógypedagógiai munkába a gyerekek fejlesztése érdekében. Bemutatjuk, hogy milyen állatok használhatók fel a pedagógiai folyamat segítésére, illetve igyekszünk ötleteket, ajánlásokat bemutatni a minőségi munka érdekében. Mind a humán, mind az állati oldal egyformán fontos az állatasszisztált tevékenységek során, ugyanakkor az érdeklődők feltehetően az előbbi téren jobban tájékozottak, ezért különösen nagy hangsúlyt fektetünk az etológiai vonatkozások megismertetésére.

A

nyúllal segített pedagógia és terápia lehetőségeinek és korlátainak kutatása a Kaposvári Egyetemen 2014-ben indult egy pilotprogrammal, melynek keretében tizenegy, állatterápiás ismeretekkel rendelkező pedagógus-gyógypedagógus közreműködésével, tizenegy nyúl részvételével hatvanhat kisgyermek fejlesztése valósult meg Törökbálinton és Érden. A munka során a kliens egy törpenyúl társaságában végezte a fejlesztő programot. Azért esett a választásunk a törpenyulakra, mert méretük bármely korosztály számára alkalmassá teszi őket a segítő munkára. Tulajdonságaik alapján könnyen beszoktathatóak segítői feladatokra. Elfogadják az ember jelenlétét, s kontaktusba kerülve velük – megfelelő kondicionálás eredményeként – nem mutatnak félelmi reakciókat. Tartásuk praktikusan megoldható, tartási költségeik mérsékeltek. Jóllétük érdekében a fejlesztő foglalkoztatásukat napi két-három alkalomra korlátoztuk. Az eredmények azt mutatták, hogy a nyulak jelenléte pozitív hatással volt a gyermekek fejlesztésére, de nagyobb hatást tudott kifejteni, ha közvetlen kontaktus alakulhatott ki az állat és az ember között. 

A

pilot vizsgálat rámutatott ugyanakkor arra, hogy a nyulak nagy valószínűséggel leginkább a gyermekek megnyugtatásán keresztül fejtik ki a hatásukat. Ezért a későbbi munka során a stressz csökkentését próbáltuk meg mérni. A nyulak viselkedését vizsgálva arra a következtetésre jutottunk, hogy nagy egyedi különbségek vannak az egyes egyedek bizalmassági mutatóiban, vagyis a foglalkozások során itt is nagy különbségek lehetnek az elszenvedett stressz mértékében. Ezért a gyermekek mellett a nyulak esetében is nagy hangsúlyt kell fektetni a stressz mérésére. Nem mindegy ugyanis az sem, hogy milyen nyuszik segítik a gyermekeket. Nagyon fontos, hogy szelídek, barátságos legyenek, és bizalmi viszonyt tudjanak kialakítani az emberekkel. Különböző tesztekkel olyan egyedeket válogatunk ki, amelyek alkalmasak erre a feladatra. Ha megtaláljuk a megfelelő egyedeket, akkor azokból egy speciális vonalat szeretnénk létrehozni. Ezzel a Szent István Egyetem Kaposvári Campusán egyszerre lehet kiképezni az állatasszisztált pedagógiához értő szakembereket, valamint olyan nyulakat tudunk biztosítani, amelyek kiválóan alkalmazhatóak erre a feladatra.